close
دانلود فیلم
متغیرها

قالب وبلاگ

 
درباره ي سايت
?

این سایت به منظور پاسخ به برخی سوالات متداول فیزیک در کلاس که بدلیل کمبود وقت پاسخ داده نشده و همچنین برخی مطالب درسی و برنامه نویسی به زبان ویژوال بیسیک طراحی و تهیه گردیده است.
آرشيو
پيغام مدير سايت
سلام دوست من به سايت فیزیک به زبان ساده برنامه نویسی ویژوال بیسیک خوش آمديد لطفا براي استفاده از تمامي امکانات

دانلود فايل , شرکت در انجمن و گفتگو با ساير اعضا در سايت ثبت نام کنيد

جستجو در همين سايت

 

توضیح

 برای دریافت آموزشهای ویژوال بیسیک میتوانید آنها را در منوی موضوعات سایت  و با کلیک روی برنامه نویسی ویژوال بیسیک مشاهده کنید.این آموزشها در صفحه اصلی قرار داده نمیشوند.


 برای دسترسی سریع به مطالبی که فایلهایی برای دانلود دارند، میتوانید آنها را در منوی موضوعات سایت  و با کلیک روی دانلودهای فیزیک  یا دانلودهای رایانه مشاهده کنید.


چگونه مي توان با رايانه ارتباط برقرار كرد

در بخش قبل سعي كرديم با محيط VB آشنا شويم،اما چگونه ميتوانيم با آن ارتباط برقرار كنيم و از طريق آن كارهايي كه لازم است و برنامه‌هايي كه مورد نظر ماست ، از رايانه بخواهيم.

قبل از توضيح  اين مطلب دانستن اين نكته لازم است كه ما با موجودي(رايانه)سروكار داريم كه از  قدرت فكر و انديشه برخوردار نيست وتنها يك سري دستورات بسيار ساده را درك ميكند طوريكه قدرت تحليل مطالب آن را حتي نميتوان با موجودات كوچكي مانند زنبور و مورچه مقايسه كرد.ولي همين رايانه ويژگيهاي خارق‌العاده‌ا‌ي مانند سرعت عمل در انجام كارهاي تكراري و كليشه‌اي،خستگي ناپذير بودن و عدم اختيار را دارد كه امكانات جالبي در اختيار ما قرار ميدهد تا بتوانيم با آنها پيچيده‌ترين ، كسل‌كننده‌ترين و سختترين كارها را با حداقل خطا و زمان  انجام دهيم.چرا كه خطا در دو حالت عمده بوجود مي‌آيد 1-وقتي كه خستگي در كاري روي دهد.2- وقتي كه اختيار وجود داشته باشد زيرا ما ميتوانيم با اختيار خود بعضي دستورات را انجام دهيم و يا انجام انجام ندهيم و خود اين ميتواند عامل ايجاد اشتباه در يك فرايند ميشود.به هر حال نتيجه‌اي را كه از اين بحث ميگريم  بدين شكل ميتوان بيان كرد كه ما بايد با رايانه توسط دستوراتي ساده‌،دقيق و پشت سرهم كه برايش قابل فهم است ونيز طي مراحلي خاص ارتباط برقرار كنيم.به اين دستورات ساده، دقيق و مرحله به مرحله كه هدف خاصي را دنبال ميكنند الگوريتم گفته ميشود. اساس كار برنامه نويسي بر طراحي الگوريتم استوار است كه در صورت دانستن آن ميتوان براحتي با هر زبان (برنامه‌نويسي) برنامه نوشت.

اما دستورات ساده‌اي را كه ميتوان در يك الگوريتم بكار برد را ميتوان به طور خلاصه بخشهاي مقابل تقسيم كرد.1-توانايي كار با بخشهاي مختلف حافظه مثلا قرار دادن يك عدد در يك حافظه خاص.2-توانايي گرفتن داده‌ها(اطلاعات به صورت عدد يا رشته‌اي نوشتاري و) از بيرون و قرار دادن آن در يك حافظه خاص(ورودي). 3-توانايي نمايش محتويات يك يا چند حافظه خاص(خروجي).4-توانايي كار با عملگرهاي رياضي محدود مانند(+،-،*،÷،توانرساني و)5-توانايي كار با عبارتهاي شرطي توسط عملگرهايي مانند(,=,and,or,…).

مثال1: ميخواهيم عددي را به رايانه بدهيم و در صورتي كه اين عدد بزرگتر از 100 بود آنرا نصف كند ودر صورتي كه كوچكتر از 100 بود آنرا دو برابر نمايد.

       1)         شروع

       2)         عددي را بگير و در حافظه‌اي به نام  a قرار بده

       3)         اگر aآنگاه a=a*2 در غير اينصورت a=a/2

       4)         a را بعنوان خروجي نشان بده.

       5)         پايان

همانطور كه ملاحظه ميكنيد حل مساله را طي دستورات ساده شده‌اي مطابق با چهار بخش بالا بيان كرديم.نكاتي كه لازم به توضيح است، يكي اينكه با توجه به زيادي بخشهاي حافظه و به منظور دسترسي سريع و آسان و بدور از خطا به آنها از آدرسهايي استفاده ميكنيم. مانند حرف a  كه براي نام گذاري بخشي از حافظه مورد استفاده قرار ميگيرد.و ديگر اينكه ما از علامت مساوي براي قرار دادن يك عبارت در حافظه‌اي خاص استفاده ميكنيم و در يك الگوريتم فقط در مواقع بكار بردن شرط علامت مساوي بيانگر حالت برابري است ودر ساير موارد همانطور كه گفته شد بمنزله قرار دادن يك مقدار در يك حافظه است.

متغييرها و انواع آن

از آنجا كه درون هر بخش حافظه مقدارهاي متفاوتي ميتواند قرارگيرد ونيز اين مقدارها ميتوانند دائما تغيير كنند،آنها را متغير مينامند.هر متغيير بايد نامي داشته باشد مانند حرف a  در مثال بالا كه بوسيله آن براحتي از بقيه متغييرها تشخيص داده شود.در VB  نيز از همين اصل استفاده ميشود. نامهايي كه ميتوانند براي متغيير استفاده شوند حتما بايد داراي شرايط زير باشند.

1-با يكي از حروف الفبا انگليسي شروع شود 2-حداقل از يك حرف يا كاراكتر و حداكثر از 255 كاراكتر تشكيل شود. 3-كاراكتر دوم وبعدي ميتوانند يكي ديگر از حروف ويا شماره‌هاي دهگانه(0 تا 9) وعلامت آندرلاين(ـ)باشد.4-اين نامها نبايد با دستورات و توابع  VBهمنام باشند.مانند:  b1,ali ,az34b,a_b45

اما انواع متغييرهايي را كه ميتوانيم بكار ببريم به دو گروه كلي تقسيم مينماييم 1-متغييرهاي رشته‌اي 2-متغييرهاي عددي.

انواع متغييرهاي عددي

نوع

حافظه مورد نياز

محدوده ودقت اعداد

Byte

1 بايت

از 0 تا 255

Integer

2 بايت

از 32768- تا 32767

Long

4 بايت

ار 2147483648- تا 2147483647

Single

4 بايت

از 45-E 401298/1-تا 38+ E402823/3-(براي منفيها)

از 45-E 401298/1تا 38+ E402823/3 (براي مثبتها)

Double

8 بايت

از 324-E9406565841247/4- تا308+E79769313486232/1-(اعداد منفي)

از 324-E9406565841247/4تا308+E79769313486232/1 (اعداد منفي)

Currency

8 بايت

از 5808/922337203685447- تا 5807/922337203685447

Decimal

12 بايت

بدون اعشار 79228162514264337593543950335(مثبت و منفي)

با اعشار9228162514264337593543950335/7(مثبت و منفي)

انواع متغييرهاي رشته‌اي

String           (با طول ثابت)

طول رشته

از 1 تا 65400 كاراكتر

String           (با طول متغيير)

طول رشته بعلاوه 10 بايت

از 0 تا2 ميليارد كاراكتر

Date

8 بايت

از اول ژانويه 100 ميلادي تا 9999 ميلادي

Boolean

2 بايت

براي متغييرهاي منطقي(True – false)

Object

4 بايت

براي هر شي پنهان

Variant*      (عددي)

16 بايت

مشابه مقادير Double(در زير و مقابل علامت * توضيح داده شده)

Variant*     (رشته‌اي)

طول رشته بعلاوه 22 بايت

مشابه String (با طول متغيير)

 

 

 

 خود اين متغييرهاي رشته‌اي و عددي بسته به مورد نياز،مانند:بزرگي عدد يا رشته،دقت عدد،نوع كاربرد عدد يا رشته و. به انواع خاص و با نامهاي خاصي تقسيم ميشوند كه در جدول روبرو آورده شده است.

اينكه در VB  يك متغيير چگونه تعريف ميشود را در مبحث بعد خواهيم گفت. در صورتي نوع متغيير تعريف نشود خود VB  به صورت پيش‌فرض نوع آنرا تعيين ميكند.ولي ممكن است نوع تعيين شده در بعضي حالات خاص براي برنامه ما مشكل ايجاد كند.پس بهتر است در كار با متغييرها دقت لازم را به خرج داد.اما اگر بخواهيم نوع متغيير را به طور صريح در متن برنامه مشخص كنيم ميتوانيم از پسوندهاي جدول زير استفاده نماييم.مثلا: 234=@a  یا "  b$ = "ali  

پسوند

نوع داده

&

Long

!

Single

#

Double

@

Currency

$

String

 


امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 15

درباره : رایانه , برنامه نویسی ویژوال بیسیک ,

نمايش اين کد فقط در ادامه مطلب براي قرار کد مورد نظر به ويرايش قالب مراجعه کنيد
مطالب مرتبط
ساعت آفتابی
نرم افزار بخشهای نور فیزیک1
جزوه های VB

تاريخ : جمعه 13 بهمن 1391 نويسنده : محمدعلی اندکایی l بازديد : 96

ارسال نظر
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی


مطالب گذشته
» ارسال جزوه نانو »» دوشنبه 25 اسفند 1393
» ساعت آفتابی »» سه شنبه 07 آذر 1391
» آزمایشگاه مجازی فیزیک »» چهارشنبه 26 مهر 1391
» تمرینهای تکمیلی فصل2 ، 3 و 4 -فیزیک2 »» پنجشنبه 20 مهر 1391
» واندوگراف »» جمعه 10 شهریور 1391
» نرم افزار بخشهای نور فیزیک1 »» چهارشنبه 08 شهریور 1391
» جزوه های VB »» دوشنبه 30 مرداد 1391
» سرعت فرار و اشتباهات رایج »» شنبه 28 مرداد 1391
» نسبیت 4-برخی فرمولهای ساده نسبیت »» جمعه 27 مرداد 1391
» نسبیت3-نسبیت به زبان ساده »» پنجشنبه 19 مرداد 1391
امکانات وب



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
چاپ این صفحه چاپ مطالب


RSS


POWERED BY
andekaei
آمار کاربران

عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به فیزیک به زبان ساده برنامه نویسی ویژوال بیسیک مي باشد.

طراح و مترجم قالب

طراح قالب

جديدترين مطالب روز

فيلم روز

فیزیک به زبان ساده برنامه نویسی ویژوال بیسیک